Etický kódex
ETICKÝ KÓDEX
zamestnanca Viacúčelového zariadenia pre seniorov Čadca
1 Základné ustanovenia
- Etický kódex zamestnanca Viacúčelového zariadenia pre seniorov (ďalej len VZpS) stanovuje na základe všeobecne uznávaných a všeobecne uplatňovaných morálnych pravidiel a hodnôt spoločenského styku zásady správania zamestnanca. Základným cieľom Etického kódexu zamestnanca je definovanie pravidiel pre nestranný výkon verejnej služby.
- Obsahom etického kódexu sú základné pravidlá správania zamestnanca, ktoré je povinný dodržiavať z hľadiska etiky spoločenského styku s klientmi, fyzickými a právnickými osobami, s predstavenými a inými štátnymi zamestnancami. Etický kódex stanovuje pravidlá správania sa a konania zamestnanca pri výkone práce vo VZpS, pričom konkretizuje práva a povinnosti zamestnanca.
- Zamestnanec je pri výkone práce vo Viacúčelovom zariadení pre seniorov povinný dodržiavať Ústavu SR, ústavné zákony, ostatné všeobecne záväzné právne predpisy, všeobecne záväzné nariadenia a vnútorné predpisy, vrátane ustanovení tohto kódexu .Dbá na dodržiavanie ľudských práv, ktoré sú zakotvené v dokumentoch a to predovšetkým vo Všeobecnej deklarácií ľudských práv, Charte základných práv a slobôd, medzinárodných deklaráciách a dohovoroch.
- Etický kódex je záväzný pre všetkých zamestnancov.
2 Etické zásady vo vzťahu ku klientovi
Zamestnanec VZps vo vzťahu ku klientovi plní svoje povinnosti:
- Rešpektuje jedinenčnosť každého klienta bez ohľadu na jeho pôvod, etnickú príslušnosť, rasu či farbu pleti, vek, pohlavie, náboženstvo, kultúru a sociálne postavenie, rodinný či zdravotný stav.
- Ku klientovi sa správa korektne, s pochopením a rešpektovaním jeho osobnosti.
- Voči klientovi je trpezlivý, empatický, spravodlivý a rešpektuje jeho špecifické potreby a záujmy.
- Ku klientovi pristupuje ako k rovnocennému partnerovi a neznižuje sa k arogantnému a hrubému správaniu voči nemu.
- Dodržiava právo na súkromie a zachováva dôvernosť informácií.
- Hľadá možnosť ako zapájať klienta do procesu rozhodovania o vlastnej osobe a o riešení vlastných problémov.
- Podporuje klienta k vedomiu vlastnej zodpovednosti a vedie ho k samostatnosti.
- Dodržiava etické princípy pri hygienických úkonoch – toaleta, kúpanie.
- Aplikuje sociálne, terapeutické opatrovateľské a ošetrovateľské postupy a metodiky v individuálnej i skupinovej práci s cieľom zlepšenia funkčných schopností prijímateľa na báze dobrovoľnosti.
- Spolupracuje s kolegami v rámci tímu tak, aby boli plnené ciele individuálnych plánov klientov.
3 Etické zásady vo vzťahu k zamestnávateľovi
- Zamestnanec plní úlohy, vyplývajúce z jeho pracovného zaradenia osobne, zodpovedne, včas a riadne, v zhode s poslaním VZpS. Výkon práce musí by spojený s maximálnou mierou slušnosti, porozumenia a ochoty. Voči klientom a zamestnancom vystupuje zdvorilo, korektne, s úctou a v súlade so zásadami slušného správania.
- Zamestnanec je povinný konať v súlade s cieľmi a úlohami zamestnávateľa, pričom nesmie prijať akúkoľvek finančnú alebo inú výhodu.
- Pri plnení pracovných povinností koná zamestnanec nestranne a profesionálne. Výkon práce vo VZpS vykonáva na vysokej odbornej úrovni, ktorú si prehlbuje priebežným vzdelávaním.
- Zamestnanec zodpovedá za svoje konanie a rozhodnutia zamestnávateľovi, a je pripravený podrobiť sa kontrole a potrebnému preskúmaniu jeho postupu.
- Zamestnanec nesmie poskytovať, vedome šíriť alebo sprostredkovať nepravdivé, skresľujúce alebo zavádzajúce skutočnosti a vyhlásenia, súvisiace s vykonávaním práce vo VZpS, ktoré by mohli poškodiť povesť zamestnávateľa alebo ostatných zamestnancov.
- Zamestnanec nesmie používať symboly spojené s výkonom práce vo VZpS na osobný prospech.
- Zamestnanec je vždy povinný zdržať sa konania, ktoré by mohlo viesť ku konfliktu verejného záujmu s osobnými záujmami.
- Zamestnanec sa vyhýba činnosti, ktorá by poškodzovala dôveru verejnosti a zamestnávateľa a jeho schopnosti plniť pracovné úlohy nestranne a objektívne.
Dary a iné výhody
- Zamestnanec nevyžaduje ani neprijíma žiadne finančné ani nefinančné dary, ani iné výhody za práce, ktoré súvisia s plnením jeho úloh na pracovisku.
- Akýkoľvek finančný alebo nefinančný dar, službu, ktorú zamestnanec preberie v mene zamestnávateľa, je povinný bez zbytočného odkladu nahlásiť osobe, ktorá vedie register darov. To sa nevzťahuje na ocenenia poskytnuté zamestnancom za zásluhy a pri mimoriadnych udalostiach.
Zneužitie pracovného postavenia
- Počas výkonu práce vo VZpS a ani po jeho skončení zamestnanec nezneužíva výhody vyplývajúce z jeho pracovného postavenia. Zamestnanec neponúka ani neposkytuje žiadnu výhodu vyplývajúcu z jeho pracovného postavenia pri výkone práce v zariadení.
- Zamestnanec nezneužíva informácie nadobudnuté v súvislosti a pri vykonávaní zamestnania vo vlastný prospech alebo v prospech blízkych osôb alebo iných fyzických osôb alebo právnických osôb; táto povinnosť platí aj po skončení pracovného pomeru.
- Zamestnanec nezadržiava informácie, ktoré majú byť riadne zverejnené. Zamestnanec neposkytuje informácie, o ktorých vie, že sú nesprávne alebo zavádzajúce alebo by o tom mal vedieť z titulu svojho pracovného zaradenia.
Oznamovacia povinnosť, oznámenie neprípustnej činnosti
- Zamestnanec je povinný bezodkladne oznámiť nadriadenému zamestnancovi najmä:
- konflikt záujmov alebo podozrenie z neho, resp. nemožnosť vyhnúť sa konfliktu záujmov
- ak je požiadaný alebo iným nátlakom manipulovaný, aby konal v rozpore s právnymi predpismi alebo Etickým kódexom
- zistenie straty, zneužívania alebo poškodzovania majetku VZpS, podvodného alebo korupčného konania
- vulgárne útoky smerujúce voči jeho osobe alebo voči zamestnávateľovi alebo konanie osôb pod vplyvom návykových látok
- ponúknutie akejkoľvek výhody, finančného alebo nefinančného daru, pozornosti, služby za práce súvisiace s výkonom jeho úloh na pracovisku.
- Zamestnanec upozorní osobu zodpovednú za vedenie centrálnej evidencie podávaných sťažností a petícií vo VZpS na porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov, vnútorných predpisov alebo Etického kódexu iným zamestnancom ihneď, ako sa o porušení dozvie. Osoba zodpovedná za vedenie centrálnej evidencie podávaných sťažností a petícií túto sťažnosť v súlade so Smernicou " Zásady vybavovania sťažností" prešetrí a vybaví.
Vzťah k povolaniu a odbornosti
- Zamestnanec dbá na udržanie a zvyšovanie prestíže svojho povolania.
- Snaží sa o udržiavanie a zvyšovanie odbornej úrovne poskytovaných sociálnych služieb a uplatňovanie nových prístupov a metód.
- Je zodpovedný za svoje sústavné celoživotné vzdelávanie, čo je základ pre udržanie stanovenej úrovne odbornej práce.
- Pre svoj odborný rast využíva znalosti a zručnosti svojich kolegov a iných odborníkov, naopak svoje vedomosti a zručnosti rozširuje v celej oblasti sociálnej práce
4 Etické zásady vo vzťahu ku kolegom
- Všetci zamestnanci sa vyvarujú konania, ktoré by mohlo byť označené ako tzv. mobbing , šikana.
- Zamestnanec zariadenia rešpektuje znalosti a skúsenosti svojich kolegov a ostatných odborných zamestnancov. Vyhľadáva a rozširuje spoluprácu s nimi a tým zvyšuje kvalitu poskytovaných sociálnych služieb.
- Rešpektuje rozdiely v názoroch a praktickej činnosti kolegov a ostatných odborných pracovníkov. Kritické pripomienky k nim vyjadruje na vhodnom mieste vhodným spôsobom.
- Zamestnanec iniciuje a zapája sa do diskusií týkajúcich sa etiky so svojimi kolegami a zamestnávateľom a je zodpovedný za to, že jeho rozhodnutia budú eticky podložené.
- V prípade neetického správania je zamestnanec povinný osobne upozorniť kolegu, ktorý kódex porušil. Ak nedôjde k náprave je povinný o tejto skutočnosti informovať vedenie zariadenia.
5 Spoločné ustanovenia
- Zamestnávateľ vytvára zamestnancom dôstojné podmienky pre riadny výkon ich pracovných povinností.
- Zamestnanec chráni majetok VZpS pred poškodením, zneužitím a zničením. Zverené prostriedky využíva čo najefektívnejšie, v súlade s účelom, na ktorý boli určené a nezneužíva ich na dosiahnutie osobného prospechu.
6 Záverečné ustanovenia
- Etický kódex nadobúda platnosť a je účinný dňom 01.10.2015.